Smykke

A 7,5 timer — Kunsthåndværk

I SMYKKE skal vi på opdagelse i smykkernes forunderlige verden og arbejde med smykket som kunstnerisk udtryksform. Her er fokus på dit kunstneriske udtryk og at dine kreative evner styrkes, samtidig med at du får en god fornemmelse for håndværk og materialer.

Du vil blive introduceret til håndværksets grundlæggende teknikker, og der vil blive arbejdet med design, æstetik, tradition og smykket som identitetsformidlende og historieskabende objekt. Undervisningen vil være en vekselvirkning mellem faste opgaver og egne projekter. De faste opgaver giver dig et udgangspunkt og en ramme at arbejde ud fra, samtidig med at de forskellige teknikker bliver præsenteret.

På værkstedet har vi en eksperimenterende tilgang til materialerne og smykkets signalværdi. Du kommer til at arbejde med smykkets formsprog og forskellige smykkematerialer, både de traditionelle og mere alternative.

SMYKKEFAGET ER FOR DIG, som ønsker at kunne lave egne unikke smykker til hverdagens brug, men det er også for dig, som måske har lyst til at arbejde videre med smykkefaget og uddanne dig på skole eller med en lærerplads. På smykke vil du blive vejledt i de forskellige muligheder, du har, og vi vil hjælpe dig videre, i den retning du ønsker. Faget er både for begyndere og øvede.

Bæredygtighed og tværfaglighed
På værkstedet arbejder vi med genbrug, upcykling og redesign. Vi kan for eksempel smelte gammelt metal om til nye smykker eller lade dem være udgangspunkt for nye smykker og objekter.
Der vil være mulighed for at arbejde tværfagligt med nogle af dine andre fag. Har du eksempelvis en skål i keramik som mangler et låg eller noget glas, som skal monteres på en bestemt måde. Eller har du et tema i billedkunst, som du gerne vil prøve at overføre i eksempelvis metal, kan du tage det med op i værkstedet.

Hverdagen i smykke
Undervisningen veksler mellem holdundervisning, individuel vejleding og arbejde på egen hånd. Skolens værksteder bliver ikke låst af, så der er mulighed for at arbejde døgnet rundt, hvis man har lyst til det.

Undervisningen tilrettelægges efter den enkeltes erfaringsgrundlag og ambitionsniveau. Så du behøver ingen særlige forudsætninger for at deltage i faget. Men en god portion tålmodighed kommer du langt.

Det siger eleverne
”Det er mega fedt at være på smykkeværkstedet, for her er der ingen grænser for, hvad man kan lave. Her er der højt til loftet. Man kan prøve sig frem, og se hvad der sker. Smykker kan være mange ting, og det er forskelligt fra person til person, hvad man antagert, smykker er. Så her er der plads til alle!”
Marie, 22 år

Lærer: Rikke Lehrskov Andersen

Bornholms H¯jskole
  • Det kommer du til at arbejde med