Musik som A-fag fra F25

A 7,5 timer — Krop & sind eller Musik

Musik er allestedsnærværende. Musik er harmoni. Musik er fælles rytme. Musik er spænding og forløsning.

På musikfaget er sammenspil det gennemgående tema. Her fokuserer vi på, hvordan vi med hver vores instrumenter skaber et fælles musikalsk udtryk. Vi arbejder med at finde hinandens rytme, og hvordan man kan kommunikere med de andre i ensemblet. Ud over at vi øver os i at placere fingrene rigtig på gribebræt og tangenter, lærer vi at bruge øret til at lytte til os selv og hinanden.

Undervisningen tager ofte udgangspunkt i andres numre, som vi spiller sammen. Nogle gange i sin oprindelige form, og andre gange genskaber vi dem til ukendelighed. Til tider gå vi selv på opdagelse i hvordan man skaber musik, når vi skriver vores egen musik ved at tage udgangspunkt i et billede, et digt, en skulptur eller noget helt fjerde.

Foruden sammenspil er improvisation er et gennemgående tema på musikfaget. Du kommer til at lære en håndfuld forskellige improvisationsøvelser at kende. Med de øvelser får du en større fortrolighed med dit instrument og samtidig fungerer de som en rutevejledning, til at udforske nye musikalske veje. De vil kunne følge dig hele livet, som et redskab til at kaste dig ud i samspil med andre eller selv at skrive musik.

Undervisningen i sammenspil bliver suppleret af nogle musikteoretiske nedslag samt undervisning i hørelære. Og hvad koncerter angår, så er der altid rig mulighed for at fremføre de indøvede numre til diverse fester og kulturcaféer på skolen. Og måske det også bliver til en lille turné rundt på øen.

Lærer: Mikkel Skovgaard

Husk at tjekke din "spam/uønsket post" hvis du ikke har fået svar fra os inden for et par dage efter tilmelding.

_MG_9876
  • Det kommer du til at arbejde med

Rytmisk sammenspil
    Prøve nye instrumenter i musikkarrusel