Glas

A 7,5 timer — Kunsthåndværk

Tilmeld

GLAS er et fortryllende materiale. Det kan være varmt, glødende og dragende; det kan være hårdt, skarpt og frustrerende og det kan være mat, blødt og reflekterende. På Bornholms Højskole arbejder vi med glasset i alle dets afskygninger.

Glas er for begyndere og øvede
Det er for dig, der vil opnå brugbare kundskaber til at søge uddannelse inden for kunst, design, og kunsthåndværk. GLAS er også til dig, der er nysgerrig på, hvad glas er for en størrelse og vil prøve noget helt nyt.

Du får præsenteret kundskab, teknik og viden til at omsætte dine ideer til form og udtryk. Der er fokus på, at dine kreative evner styrkes, samtidig med at du får en god fornemmelse for håndværk og materialer.

Det er ikke en forudsætning, at du har erfaring med glas for at deltage. Du skal blot have lyst til at arbejde skabende med form og udtryk.

Energiudgifter
På Glas skal du betale en ekstra energiudgift på 150 kroner om ugen i den periode den store ovn kører. Der vil også være en ekstra udgift til materialer.

Hverdagen i glas
Undervisningen består af inspirationsoplæg, opgaver, materialeforståelse og viden om professionelle udøvere. Arbejdsformen er praksis- og værkstedsorienteret. Glasværkstedet har flere veludstyrede arbejdsstationer: Glaspusteri, perleværksted, ovnformet glas og slibeværksted. Desuden vil der være et forløb med gips. Værkstederne er til fri afbenyttelse døgnet rundt.

Det siger eleverne
”Det har været fedt at kaste sig ud i noget helt uvant og det har givet mig mere gå-på-mod. Man føler sig ret “bad-ass”, når man står ved den varme glasovn og sveder.”
Helene, 20 år

Lærer: Jacob Lungholt

Husk at tjekke din "spam/uønsket post" hvis du ikke har fået svar fra os inden for et par dage efter tilmelding.

bornholm-glas
  • Det kommer du til at arbejde med

Glaspustning
    Fussing (at smelte glas)