Krop og Sind

A 7,5 timer — F24 — Krop & sind eller Musik

Krop og sind – en opdagelsesrejse

For dig som ønsker at dykke ned i alle aspekter af din personlige udvikling/afvikling i et trygt rum. Vi lægger blidt ud med at skabe forståelse for forskellige begreber indenfor psykologi, yoga og mindfulness, og afprøve åndedræts øvelser og meditationer på os selv for, at erfare deres virkning på krop og sind.

Du behøver ikke have erfaring med krop og sind, for vi arbejder i et roligt tempo med tid til refleksion, og der er ingen dumme spørgsmål eller tanker og erfaringer der er rigtige eller forkerte. Vi er som udgangspunkt perfekte som vi er, og det bliver startskuddet til den bevægelse, der skal skubbe dig videre ind i en dybere forståelse af dig selv, dine ressourcer og dine værdier.

Vi vil stille spørgsmålene

• Hvem er jeg?
  • Hvad er meningen med livet?
  • Hvad er bevidsthed?
  • Hvad/hvem er der guddommelige, det magiske, det spirituelle?

Her kommer du som du er, så åben og nysgerrig som du kan være.
Her skal der være plads til leg, latter, sårbarhed, stilhed og larm, hujen og heppen på os selv og hinanden.

Det er faget hvor du udforsker, hvem du er i gamle og nye situationer, i kommunikation med andre, i naturen, i sangen, i stilheden, i dansen, i samtalen og i fællesskabet.

Mindfulness – At være med det, som er

Hovedkonceptet i mindfulness handler om at være med sine følelser, tanker og indre kropslige oplevelser uden at dømme dem. Det arbejder vi med på en let og luftig måde, så det hele ikke bliver alt for alvorligt.

Yoga, åndedræt, frihed

For mig 3 uadskillelige størrelser.

Yoga er en urgammel krop og sind teknik og filosofi som bevidstgør dig om din krop og dit sinds tilstand i dette NU. Yogaens væsen er baseret på Asanas, fysiske stillinger som åbner for gennemstrømning af muskler, led og organer. Dermed åbnes porten til kroppen og sindets velvære.

Yoga handler i sin oprindelse om at rense krop og sind så det højere selv kan vise sig i form af det guddommelige lys eller det højere selv eller Guddommen, eller hvad vi nu skal kalde det som ligger udenfor den umiddelbare hverdags opfattelse. Jeg kalder min yoga for yogamind og der er ingen krav om at opnå Nirvana (det højeste) hos mig.

Jeg underviser i Yoga og Åndedræt fra et ret jordnært sted og min egen erfaring som mangeårig yogaudøver er en stor grad af indre frihed og indre fred.

Krop og bevægelse –
Din krop. Dit udtryk

I krop og sind arbejder vi også kreativt med kroppen på forskellig vis, både inde og ude. Indenfor danser vi til inspirerende musik med forskellige temaer og i stor frihed.

Her guider jeg dig ind i kroppens mange udtryk, så du kan frigøre dig fuldstændig fra forventninger og gamle fastlåste former. Vi danser følelser og former, og lander det hele i stilhed til sidst så du altid går forløst og fredfyldt fra timen.

Naturen –
Den store healer

Vi kommer til at være ude så meget som vejret tillader det alt efter hvad timerne indeholder. Det er så oplagt at gå i den Bornholmske natur som vi jo har lige udenfor døren, med en opgave i sindet og opleve hvordan den arbejder medens kroppen går i naturen.

”Der er intet problem så stort, at man ikke kan gå sig fra det” sagde den danske filosof Søren Kierkegaard og jeg er helt enig. Der kommer flow i tanker og kreativitet når vi flytter os igennem landskabet.

Vidste du, at naturens frekvens er den samme, som når vores nervesystem er i ro?
Derfor kalder jeg naturen for den store healer. Den frekvens skal vi ud og erfare i stilhed. Det er ret intenst og kan være vanedannende.

Vi skal ud og opleve naturens farver, strukturer, former energi og hvad der kalder på os hver især. Finde symboler på vores indre tilstande og ting og sager i naturen der symboliserer noget i vores liv og meget mere. Når vi har samlet går vi hjem og bygger et udtryk i cirklen og vi deler om det som vi har fundet og erfaret.

Vi skal sanse, synge og mærke naturens kraft gennem vinden, jorden, solen og havet.

Krop og stemme – d
in kraft

Man behøver ikke kunne synge for at lære sin stemme at kende. Hvis gruppen er med på dette lille eksperiment, vil vi udforske stemmens potentiale og muligheder.

Vi vil synge, lave stemmetræning og stemmeøvelser helt fra begyndelsen.

Vi vil arbejde med stemmecirkel, urkraft og enkle sange til og i naturen samt rituelle sange til goddag og farvel og mange andre enkle sange.

Som du måske allerede har opdaget, puster vi til ilden i Krop og Sind og det kan nogen gange være overvældende, men vi puster ikke mere end at alle kan være med. Vi slutter hver fredag med cirkel rum, hvor ALT kan tages op og skulle der alligevel hænge noget som du ikke helt forstår eller kan rumme, er jeg altid til rådighed for en samtale.

Jeg glæder mig til at møde dig!

Lærer: Hanne Salicia Herlin

I bro på Salamons kapel
  • Det kommer du til at opleve

Yoga i teori og praksis
    Mindfulness i teori og praksis
    Naturterapi
    Udviklingspsykologi og personlig udvikling
    Krop og stemme
    Performance

• Om Hanne :

Jeg har som selvstændig de sidste 20 år dyrket yoga og foretaget natur- og bevidsthedsrejser til Frankrig, Sverige, Bosnien og Bornholm. Der var en sult efter kropsbevidsthed og genopdagelse af indre ressourcer og kreativitet. Det var en spændende tid med stor åbenhed indenfor krop, sind og ånd. Siden jeg blev uddannet fra Gotvedinstituttet i 1992, har jeg undervist i bevægelse, yoga, stemme og bevidsthed på højskoler, daghøjskoler, aftenskoler og forskellige uddannelser, hvor man ønskede at arbejde med fordybelse og kreativitet. Den røde tråd i min undervisning har altid været at skabe et nærværende rum for udfoldelse, kreativitet og erkendelse. De senere år ud af salen og ind i naturen.

Du kan læse mere om mine aktiviteter på: www.paradisyogaogbevidsthed.com

• Tilmeld