Kunstuger (Glas, Keramik, Smykke) uge 29+30

Y6 14. juli — 27. juli, 2024

Udsolgt - venteliste : kursus@bornholmshojskole.dk

Udtryk dig i ler, glas, og metal på Bornholms højskoles værksteder. Du vælger på forhånd, hvilket værksted du vil være på i hele perioden. Du kommer i dybden med materialer og teknikker i unikke rammer med professionelle undervisere. Du får fordybelsen i det enkelte værksted og er del af et tværfagligt fællesskab. Hver dag er der fælles oplæg om ideudvikling, materialekendskab, form og design. Der er daglige debatter om det, vi skaber. Værkstederne er åbne døgnet rundt. Kurset er for alle, der har lyst til at udtrykke sig i et nyt materiale i 12 skønne dage. Der må påregnes en ekstra materiale- og energiudgift.

OBS! Der er kun ca. 15 pladser på hvert værksted.
Bemærk, at der lægges en ekstra energiafgift på 2000,- kr oveni Glas.

På Keramik bliver du introduceret til forskellige måder at arbejde med leret på. Du vil få et indblik i simple (men effektive) dreje, pølse og plade teknikker. Således alle kan lave både skulpturelle objekter samt brugsting. Med udgangspunkt i naturen omkring os, vil vi kigge på mønster og form som kan inspirere i keramikken. Derudover vil vi lave mindre gipsforme med aftryk fra naturen, således vi bedre kan integrere organiske strukturer til egne personlige og poetiske fortællinger. Værkerne vil blive brændt og glaseret. Vi vil afslutte med en fællesudstilling. Der må påregnes en materialeudgift på min. 500-1500 kr.

På Glas får du et unikt indblik i det gamle håndværk – og lærer selv at blæse og at forme glas. På højskolens glasværksted kommer du til at arbejde med varmt og koldt glas, farver, dekorationsteknikker, du lærer glasslibning mm. Lær selv at lave glaskunst – og find dit personlige udtryk. Også for nybegyndere. Bemærk der er et ekstra energitillæg i prisen for Glas. Derudover skal du betale for dit materiale forbrug.

På Smykke vil vi sammen udforske begrebet smykker, accessories og wearables – små objekter som kan rumme store fortællinger, alvor, humor og ren æstetik. Smykkekurset byder på stillede opgaver som udgangspunkt til at finde personligt udtryk. Der vil være introduktion til guldsmedeteknikker og mulighed for at arbejde i såvel lille som stor skala, i ædle og uædle materialer. Du er velkommen til at medbringe eget metal, materiale, egne sager og dingenoter. Kurset kræver ingen særlige forudsætninger, men nysgerrighed og en smule tålmodighed

Bornholms H¯jskole
  • Udsolgt - venteliste : kursus@bornholmshojskole.dk

14. juli — 27. juli, 2024