Bornholm i krig og fred – uge 28

Y4 7. juli — 13. juli, 2024

Kurset vil fokusere på kampe, forsvarsanlæg og militære/politiske begivenhederne på øen i de sidste 1000 år med særlig vægt på svenskekrigene i 1658 og på 2. Verdenskrigs særlige forløb på Bornholm. Kurset vil dog også inddrage fortællinger om hvordan disse begivenheder ændrede Bornholm og hvordan begivenhederne skabte øens selvfortælling og flere af Bornholms myter. Evt. vil kurset også vove et opgør med nogle af disse myter.

Kursusleder er Jesper Larsen. Jesper haft en relation til forsvaret i mere end 40 år. Først som tjenestegørende ved Bornholms Værn fra 1982 til 1999, herefter som frivillig i hjemmeværnet fra 1999 og frem til 2022, og nu hvor han indgår i de nyoprettede TFSKMP enheder (TotalForsvarsStyrken). Jesper har været højskolelærer ved Bornholms Højskole fra 1999 og til 2010 og igen fra 2022 og til nu. Her har han haft særlig fokus på Bornholms særegenheder, herunder de bornholmske rundkirker og middelalderen på Bornholm, Bornholm under svenskekrigen, og Bornholm under og efter besættelsen.

bornholm-hojsommer

7. juli — 13. juli, 2024