Jordforbindelse – øko-jord, let byggeri og sankning

A 7,5 timer — Jordforbindelse

Kunne du tænke dig at pakke rygsækken og gå på opdagelse i naturens spisekammer og jordens muld, så kan du glæde dig til JORDFORBINDELSE.

JORDFORBINDELSE er for dig som ønsker at komme tættere på naturen, ønsker en forbindelse mellem teori og praksis i samliv med den jord vi lever på og selvfølgelig få fingrene i mulden i fællesskab med andre unge. Det er også her vi bygger, jeres lærer er uddannet tømrer, og det er klart en fordel, når du engang skal sætte skik på dit eget hjem at du kender forskel på træsorter og kan håndtere dit værktøj.

Du vil opleve JORDFORBINDELSE som et undervisningsrum, hvor der er plads til alle, og hvor du vil have stor indflydelse på det som skal laves og dyrkes på skolen. Du skal derfor være indstillet på at bruge kroppen, hjertet og hjernen. Vi skal arbejde med iværksætteri, sanke, eksperimentere i køkkenet, bygge, plante og høste afgrøder.

Grønne projekter på skolen
Hver dag mødes vi i drivhuset, så derfor er det vigtigt at dette er et hjemligt og behageligt sted at være. Vi har skiftende projekter og er altid i gang med noget nyt. Lige nu bygger vi hønsehus og ordner i drivhuset, tidligere har vi bygget højbede som nu skal drives, og vi skal passe den nyplantede æblelund og en  i baghaven. Derudover skal vi fortsat plante og høste i vores økologiske laboratorium for at øge biodiversiteten. Vi går altid på opdagelse i jorden og bruger vores sanser og viden. I dette fag vil du også få kendskab til byggefærdigheder. Vi har bygget shelters og bålplads. Vi skal lave fugle-og insektkasser, påbegynde biavl – og etablere udendørskøkken. Vi lover at du får din egen værktøjskasse fyldt op med kendskab, færdigheder og ikke mindst utrolig gode oplevelser i samarbejde med andre unge. Du kan være heldig at få dit eget frugttræ eller pose vilde urtefrø med hjem.

Sanketure

I JORDFORBINDELSE skal vi på sanketure ud af huset. Du lærer at finde, genkende og identificere naturens vilde urter, bær, frø og svampe. Du vil få kendskab til deres smage, dufte, tekstur og hvordan du kan bruge naturen i din egen hverdag.

Køkkeneksperimenter
Det er ikke nok at sanke, dyrke og fiske diverse ting fra naturen. Vi skal eksperimentere med hvordan naturen kan indgå i vores køkken og blive til nye produkter. Alt efter ønsker og årstid kan vi arbejde med sirup, kryddersukker, øl, cider, kombucha, kefir, dehydrering, røgning af fisk og kød, saltning, syltning, fermentering og andre køkkenteknikker. For vegetarer er der naturligvis et alternativ til kød og fisk på rygegrillen og over bålet.

Bornholm er et sandt hotspot for cirkulær bæredygtighed og iværksætteri for alverdens alternative produkter. Vi bruger lokale og bæredygtige råvarer. Vi skal derfor i JORDFORBINDELSE på virksomhedsbesøg hvor vi kan blive inspireret hos mange af de unge iværksættere på øen, som hjælper og udnytter hinandens afgrøder og affald.

Hverdagen på JORDFORBINDELSE
Undervisningen veksler mellem praktiske aktiviteter, teori, sanketure, virksomhedsbesøg, køkkeneksperimenter og opbygning og facilitering af høstfester og sommerfester. Vi inddeler os ofte i mindre grupper, så vi alle sammen får den rette læring og viden.

En ting er helt sikkert; du vil komme hjem med rygsækken fuld af gode oplevelser, frø, viden om permakultur, en masse medbestemmelse og røde kinder da vi primært arbejder udenfor.

Det siger eleverne:

”Jordforbindelse er et utrolig dejligt, spændende og i hyggelige rammer også udfordrende fag. Man kommer meget ud i den friske luft og arbejder sammen på at løfte store som mindre mål. Faget lader én både dufte og snuse til sagværkets og håndværkets råmaterialer og værktøjer samtidig med at hyggen og det gode humør udgør fundamentet og motivationen.“  (Güde)

“Puha altså, da jeg have jordforbindelse var det møggrineren.”

”Jeg er en af de mennesker der drog på højskole for at få en pause fra hverdagen, og Jordforbindelse endte med at være en pause fra hverdagen på højskolen. Det var for det første enormt interessant, vi byggede shelters, vi sankede alverdens ting, vi ordnede et drivhus og jeg lærte at bygge et højbed, det kommer jeg stensikkert til at bruge i fremtiden! Jeg lærte selvfølgelig også en masse om planter men, det bedste ved faget var at man var ude i naturen med sine venner.”  (Emil)

Lærer: Jonathan Duvier

boremaskiner_cropped
  • Jordforbindelse - byg, sank og iværksæt

JORDFORBINDELSE er faget for dig, der gerne vil lære at bygge i træ, sanke urter til suppe og pesto, møde en masse spændende iværksættere, lære om naturen og vores forhold til den - og passe skolens nyttehavebrug. Vi glæder os til at få jord under neglene med dig.

• Tilmeld