Vandring uge 31

Y9 28. juli — 3. august, 2024

udsolgt - venteliste : kursus@bornholmshojskole.dk

På dette kursus har vi valgt at vise alle bornholmernes egne, yndede udflugtsmål, hvor vi vandrer i nogle af de mange ofte mindre opdagede bornholmske landskaber. Vandreugen er selvfølgelig åben for alle interesserede vandrere. 10-15 km på de lange dage.

Bornholms Højskole er nabo til Danmarks største sprækkedal Ekkodalen, som løber langs Danmarks tredje største skov Almindingen, og vi skal nyde begge lokaliteter: Skovkroen Christianshøj og Kyllingemoderen – den store smukke gamle runde skovpavillon af træ.

På vestkysten går vi gennem sandflugtsskove med kunstige søer og oplever månelandskabet Kultippen, som består af affaldsprodukter fra kulgravningen i 1940’erne. Måske støder vi også på sammenfaldshuller fra gamle mineskakter anlagt i kulbrydningstiden. Vi passerer Sorthat Strand, hvor de små både stadig trækkes op til de små fiskeredsskabshuse, og vi kommer forbi området hvor man har fundet dinosaurusfodspor. Vi får god tid i Hasle Havn, der fremstår som et rigtig godt eksempel på at ændre en stor fiskerihavn fra fiskerelaterede aktiviteter til anden form for mere folkelige og turistmæssige fritidsaktiviteter.

Vi vandrer videre nordpå gennem vestkystens små bitte fiskerlejer, hvor der kun lige er plads til en smal vej og en enkelt række huse, før de bornholmske skrænter rejser sig højt i baghaverne. Vi går blandt vindblæste træer oppe på de lodrette klippevægge ad den gamle redningssti til Vang Pier og Ringebakke stenbruddene, som nu er omdannet til rekreative områder.

På østkysten vandrer vi fra Svaneke til Nexø via Frenne, hvor vi taler om middelaldermarkeder og Hansakøbmænd – og smager på nogle af de forskellige planter, der gror i området. Vi passerer fiskerlejet Årsdale og flere naturlig småhavne mellem klipperne. Vi kommer forbi gamle forsvarsskanser og Nexø sandstensbrud som nu er omdannet til put and take sø. Vi lader også et par ord falde om Martin Andersen Nexø. V i skal vandre gennem endnu en af vore smukke sprækkedale – vi har mange af dem. Vi skal vandre på gamle jernbanespor forbi øens største rundkirke og ned til Danmarks største vandfald – når det gælder lodret fald. Herfra fortsætter vi gennem sprækkedalen til Kobbeåens udløb i Østersøen og følger havet over klipper og sand til Gudhjem.

borholm-vandring
  • udsolgt - venteliste : kursus@bornholmshojskole.dk